Madbekymring

7. september 2009

Alder:
7 mdr.

Madbekymring

Kære Helen

Jeg har en dejlig datter på snart 7 måneder. Hun sover meget lidt, har et håbløst forhold til mad, har ikke særlig tydelige signaler om sult og søvn, bliver ekstremt nemt distraheret (vender sig efter alle lyde, lys og bevægelser) og skal gerne stimuleres hele tiden. Hun er 73cm lang og vejer 8,7 kilo. Hun har afføring hver dag og tisser et par gange, så derfor burde alt være perfekt.

Men hun spiser meget lidt og madtid kan godt være en grådfyldt oplevelse, især hvis hun skal ha flaske. Vi har været igennem hospitalsvæsnet, da dette har været et problem fra starten. Men de kigger kun på kurver og så længe hun udvikler sig, så har hun ikke et problem.

Vores bekymring er om hun får næring nok. Hun er både på grød, pålæg og rugbrød og MME. Hun rør ikke grøntsagsmos og sultestrejker, hvis jeg prøver. Hun vil gerne smage nye ting.
Hvis hun drikker mellem 600-700 ml MME på en hel dag, så spiser hun kun grød lavet af i alt 1½ dl vand med havregryn. Hvis jeg får mere grød i hende, så drikker hun kun 300-400 ml MME. Det er som om hun ...

Annonce

... har en samlet mængde, hun vil indtag uanset form.

Hun nægter at spise, hvis hun bliver tilbudt det for ofte og der skal minimum være 5 timer imellem hver flaske. Dvs 3 gange mad og 4 gange flaske bliver hun budt om dagen. Hun vil kun drikke vand af kop.

Folk har rådet os til at sulte hende, så hun bliver mere sulten. Men hun spiser ikke mere næste dag, hvis hun ikke har spist noget i dag. Den længste tid hun har nægtet at spise/drikke er 20 timer. Ja stædig dame.

Jeg laver selvfølgelig hendes grød med ekstra MME (Svarende til 200 ml) og smør (1 tsk) blandet i for at få kalorier i hende. Men er det nok? Vi er selvfølgelig nervøse for at hun ikke får nok vitaminer og mineraler til at vokse og udvikle sig ordentligt og at hun mangler væske.

Du har hjulpet mig tidligere med at få hende til at spise mere varieret, så måske kan du få mig til at ligge denne madbekymring endeligt på hylden. Det er bare svært, når man sidder til mødregruppe og ens barn spise det samme på en hel dag, som de andre babyer har spist til morgenmad.

Den madglade mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Gluten til baby

De fleste børn kan tåle gluten, og gluten kan introduceres til barnet i 4-6 måneders alderen under hensyntagen til de anbefalinger, der i øvrigt gælder om variation i kosten, når skemad gives til småbørn.

Hidtil sagde man, at spædbørn ikke måtte introduceres til gluten før efter 6 måneders alderen, men disse anbefalinger blev i 2015 lavet om, da der ikke er fundet videnskabelig dokumentation for at vente med at introducere gluten.

Gluten findes især i hvede, mens...

Læs mere i Babylex

Navle

Hos det nyfødte barn sidder stadig en rest fra navlestrengen, som vil falde af, af sig selv, når barnet er mellem ca. 5 dage og tre uger gammelt. Det er normalt at det kan bløde fra navlen i denne periode og det kan også lugte fra navlen, da det er en forrådningsproces der sker.

Du skal være opmærksom på at navlen ikke begynder at lugte for meget, da det kan være tegn på infektion. Hvis navlen lugter gennem barnets tøj, er det for meget. Hvis der er rødme omkring navlen, kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Jeg vil blot sige dig tusind tak for din hjælp. Min egen sundhedsplejerske synes jeg ikke er til at snakke med, så det er en stor trøst at kunne vende sig til dig og din brede viden. Jeg tror at du kender mig og min søn bedre end hun gør.

Jeg er særlig glad for dine hurtige svar, når jeg ikke har formået at formulere mit problem så jeg har været nød til at spørge igen...

Det er rart at have dig i baghånden og jeg har anbefalet dig til alle de nybagte mødre jeg kender.

Tak!!