Brev:
Madbekymring
7. september 2009
Alder:
7 mdr.
Madbekymring
Kære Helen
Jeg har en dejlig datter på snart 7 måneder. Hun sover meget lidt, har et håbløst forhold til mad, har ikke særlig tydelige signaler om sult og søvn, bliver ekstremt nemt distraheret (vender sig efter alle lyde, lys og bevægelser) og skal gerne stimuleres hele tiden. Hun er 73cm lang og vejer 8,7 kilo. Hun har afføring hver dag og tisser et par gange, så derfor burde alt være perfekt.
Men hun spiser meget lidt og madtid kan godt være en grådfyldt oplevelse, især hvis hun skal ha flaske. Vi har været igennem hospitalsvæsnet, da dette har været et problem fra starten. Men de kigger kun på kurver og så længe hun udvikler sig, så har hun ikke et problem.
Vores bekymring er om hun får næring nok. Hun er både på grød, pålæg og rugbrød og MME. Hun rør ikke grøntsagsmos og sultestrejker, hvis jeg prøver. Hun vil gerne smage nye ting.
Hvis hun drikker mellem 600-700 ml MME på en hel dag, så spiser hun kun grød lavet af i alt 1½ dl vand med havregryn. Hvis jeg får mere grød i hende, så drikker hun kun 300-400 ml MME. Det er som om hun har en samlet mængde, hun vil indtag uanset form.
Hun nægter at spise, hvis hun bliver tilbudt det for ofte og der skal minimum være 5 timer imellem hver flaske. Dvs 3 gange mad og 4 gange flaske bliver hun budt om dagen. Hun vil kun drikke vand af kop.
Folk har rådet os til at sulte hende, så hun bliver mere sulten. Men hun spiser ikke mere næste dag, hvis hun ikke har spist noget i dag. Den længste tid hun har nægtet at spise/drikke er 20 timer. Ja stædig dame.
Jeg laver selvfølgelig hendes grød med ekstra MME (Svarende til 200 ml) og smør (1 tsk) blandet i for at få kalorier i hende. Men er det nok? Vi er selvfølgelig nervøse for at hun ikke får nok vitaminer og mineraler til at vokse og udvikle sig ordentligt og at hun mangler væske.
Du har hjulpet mig tidligere med at få hende til at spise mere varieret, så måske kan du få mig til at ligge denne madbekymring endeligt på hylden. Det er bare svært, når man sidder til mødregruppe og ens barn spise det samme på en hel dag, som de andre babyer har spist til morgenmad.
Den madglade mor